Blog Pengarah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Labuan
10:33 PM 0 comments

Arah Tuju Pimpinan Najib amat jelas

Sebagai satu kebetulan atau sememangnya telah ditakdirkan..salah seorang anak Pejuang Bangsa..Bapa Pembangunan Malaysia telah menerajui kepimpinan negara..bakat dan cara penampilan mungkin nampak berbeza tetapi hala tuju dan semangat juangnya hampir menyamai kekuatan yang ada didalam diri ayahandanya..cara pemikiranya..kesabaran...ketenangan..sifat keperihatinannya..langkah turun padang...muga Malaysia Negara Tanah Air Ku akan mendapat lagi sebutir permata yang akan menerangi rakyat ni dan tempat rakyat berpayung disamping akan teruskan pembangunan tanpa merobak robekkan perpaduan bangsa..1MALAYSIA pasti akan menjadi kenyataan sabagai satu alat yang kuat menyokong pencapaian WAWASAN 2020 ..SIAPA DIA..lihat warkah pengarah dalam laman web JPWPL
4:08 PM 0 comments

Tun Razak:Jalannya bertongkat, jasanya tiang Negara

Artikel ini sengaja saya taip semula( tentu dibantu oleh staf yang rajin) semuga sesiapa yang terlepas pandang boleh membaca jasa pemimpin Berjiwa Besar ini.Merupakan satu renungan untuk Kepimpinan Yang Berani dan Berwawasan.Jasanya setinggi gunung dan seluas lautan....

Kepergiannya hampir 34 tahun dahulu saya sama-sama merasai betapa rakyat sangat sayang pada nya dan masih mengharapkan kepimpinannya.Kehilnaganya amat dirasai oleh segenap perusuk ranatau tanah air tercinta.Jalan antara Jerantut-Temerluh pernah aku lalui semata-mata nak bertemu rakan di Kuala Sentul secara lebih cepat..ada jalan lain tapi jauh...Mungkin pembangunan yang dimulakan di Pahang negeri kelahiranya tidak dapat dinikmati bersama rakyat jelata..tapi saya yakin generasi guru seangkatann saya dari MPSI yang ditempatkan di Pahang dapat merasakan pahit getirnya di awal penenpatan sebagai seorang guru sekolah rendah mahupun sekolah menengah terutama semasa Jengka Segi Tiga mula dan rancak di bangunkan.Kesusahan hidup untuk menyemai bakti pada anak bangsa( mungkin sekarang telah ramai yang berjaya dalam hidup) amat mendalam rasanya bagi menghayati erti perjuamgan .Terlalu emosi untuk dikenang, kenangan silam tapi itulah erti perjuangan yang telah di semai dan ditinggalkan oleh Bapak Pembangunan.Jangan;ah di robohkan tembok perpaduan yang telah dibena hanya semata-mata ingin kan sedikit kuasa yang tak tentu keka. Yang perlu kekal ialah rakyat..biarlah rakyat merasai nikmat pembangunan yang telah di bawa oleh Bapak Pembangunan kita.Banjak lagi bidang lain yang ditinggalkan jasa...marilah kita sedekahkan Al-Fatihah muga Allah menerika rohnya dengan baik..untuk bahan bacaan lanjut sila ke Warkah Pengarah di lamanweb jabatan...KLIK disini
3:29 PM 0 comments

TUN ABDUL RAZAK--SATU KENANGAN DAN LEGASI

Semasa berita pemergian Allahyarham Tun Abdul Razak Haji Hussein..ketika beliau berada di London kerana berubat penyakit Lukemia...saya dan semua rakyat Malaysia mendapat berita yang Tun akan kembali ke Tanah Air kerana telah sihat...tapi selepas itu diberitakan kepulanganya di tangguhkan...akhirnya kami rakyat Malaysia menerima berita paling menyedihkan iaitu berita kembalinya beliau ke pangkuan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang dan Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa...DIA penentu segala-galanya...kami guru-guru yang masa itu bertugas di Sekolah Kebangsaan Rancangan Kemajuan Tanah Persekutuan Bukit Tajau, Maran, Pahang..amat sedih termasuk Koh Hock Hoi (bekas Pensyarah IPGM Datuk Razali Ismail, Kuala Terengganu), Nadzri Nordin (bekas guru dan sekarang usahawan), Nizam (dah bersara).. Al-fatihah... kami hanya melihat kat TV di sekolah (hitam putih) masa perarakan utuk upacara pengkebumian di Makan Pahlawan di Mesjid Negara..dikhabarkan Ketua Botak Chin pun menghantar takziah dan kalungan bunga...betapa sayangnya rakyat pada beliau...kumpulan samseng pun hantar ucapan..masa tu kami tinggal di rumah Mak Som/Pak Wahid...sebenarnya saya nak catatkan sedikit apa yang ditinggalkannya..

Sila lihat Warkah Pengarah dalam lamanweb JPNLabuan
2:01 AM 1 comments

UCAPAN TAHUN BARU 2010

Terlebih dahulu marilah kita memanjatkan kesyukuran kerana kita masih lagi di izinkan oleh ALLAH untuk terus bernafas dan menjalankan tanggungjawab kepadaNYA untuk agama, bangsa dan negara khususnya dalam bidang pendidikan. Jadi realisasikanlah kesyukuran kita itu dengan terus mencurahkan bakti bagi memastikan rezeki yang kita dapat tidak dipersoalkan.

Disamping itu, jabatan diurus dengan baik melalui pemantauan yang paling minima serta sekolah dipantau dan diurus dengan ikhlas, jujur serta penuh keinsafan bahawa pelanggan utama kita ialah MURID. Gagasan Murid Dahulukan Guru Dijaga dan Kecemerlangan Pencapaian Diutamakan hendaklah dihayati dan direalisasikan sepenuhnya.Sesungguhnya tahun 2010 adalah tahun penuh mencabar kerana dalam kekurangan peruntukan kita masih dituntut melaksanakan semua aktiviti dan program dengan cemerlang bukan saja untuk mencapai visi sekolah dan jabatan bahkan lebih penting bagi melaksanakan GAGASAN 1 MALAYSIA , 6 NKRA DAN 6 NKPI(Sub-NKRA).


Bagi melaksanakan semua gagasan, hasrat kerajaan dan kementerian kita perlu bersedia dengan minda berkualiti yang terbuka disamping berani membuat perubahan dan mengubah diri, hati dan jati diri serta "worldview' lama yang mengongkomg pemikiran dan rasa hati atau yang telah menjadi pegangan hidup.Buangkan semua penyakit hati yang boleh menganggu kelancaran pelaksanaan dasar dan program yang dirancang. Kita sebagai pengurus sama ada di jabatan dan sekolah mesti memastikan bekerja secara kolompok dalam satu pasukan yang padu. Jangan ada perasaan iri hati, dengki dan menunding jari pada orang lain.


Ketua Sektor perlu membawa anak buah kepada hala tuju yang jelas dan bergerak serentak serta melangkah sederap dalam barisan yang lurus lagi rapat bagi memastikan semua perancangan dapat dilaksanakan dengan cemerlang mengikut masa dan tempoh yang ditetapkan. Begitu juga Pengetua dan Guru Besar mesti boleh bekerjasama dengan 3 PK tanpa syak wasangka dan bias serta pilih kasih. Saya beri tempoh sehingga hujung bulan Januari untuk memastikan semua hubungan baik mesti ada. Pengetua dan Guru Besar adalah ketua di sekolah dan PK adalah pembantu. Fungsi dan peranan ini adalah jelas. Pemimpin mesti membawa anak buah ke satu hala tuju yang jelas dan betul.


Laporan mesti sampai pada saya pada minggu pertama bulan Februari jika tiada kesesuaian atau masih bergaduh ( secara terang atau secara diam2...sebotaj) dan bermasam muka, kita akan cuba buat perubahan atau jika tidak kita akan cadangkan jawatan itu dilepaskan dan beri pada orang lain dan PK patut ada Bai'ah dengan Pegetua dan Guru Besar. Kita bekerja sebagai satu ibadah pada Allah tapi bagaimana dalam melaksanakan ibadah ada perasaan sombong, dengki, irihati , takbur, banga diri dan lain-lain sifat hati yang tak baik. Matlamat kita adalah kejayaan dan kepentingan murid bukan kepentingan diri kita sendiri atau kelompok individu tertentu. Bekerjalah dengan harmonis dan penuh kegembiraan.


Jika kita imbas tahun 2009 banyak kejayaan dan banyak juga kegagalan kita mencapai matlamat.Tahniah pada sekolah yang telah berjaya mencapai matlamat sekolah mahupun mengangkat nama Labuan di peringkat kebangsaan. Bagi yang tidak mencapai matlamat berusaha lebih gigih lagi dan jadikanlah ia sebagai ikhtibar atau pengajaran dalam usaha kita meneruskan perjalanan bagi mencapai kecemerlangan 2010. Perjalanan adalah satu perjuangan..untuk berjaya dalam perjuangan kita mesti cukup ilmu kemahiran dan persediaan yang mantap dan mapan...tak boleh sambil lewa...macam melepaskan batuk ditangga...kegagalan murid adalah tanggungjawab pemimpin sekolah maka uruslah sekolah dengan betul.


Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada semua pemimpin dan guru di sekolah serta staf sokongan yang telah berusaha untuk memastikan kecemerlangan dan kemenjadian anak didik terutama didalam peperiksaan UPSR dan PMR yang baru sahaja tak sampai sebulan di umumkan. Banyak lagi yang kita perlu lakukan maka lakukanlah bersama-sama warga sekolah.

Sebagai satu pasukan sokong menyokong dan perlu memerlukan ..ibarat aur dengan tebing...ibarat satu kapal satu nahkoda...apalah guna bunga tanpa haruman dan apalah guna irama tanpa lagu..berkasih sayanglah...umpama kasih Adam dan Hawa ...percaya mempercayai...wujudkan perpaduan ukwah yang kental dalam menguruskan sekolah dan melaksanakan program yang dirancang...marilah kita menjadi umpama bulan dan matahari pada anak didik yang sentiasa menerang dan memanas diwaktu saat dan ketika yang sesuai...guru tetap menjadi penyuluh dan kita tak mahu murid kita umpama bunga kembang tak jadi.


Tahun 2010 kita akan memberikan tumpuan kepada usaha mencapai hasrat dan cita-cita bagi dihadiahkan pada murid yang masih dahagakan kecemerlangan walaupun dalam serba kekurangan bagi merealisasikan hasrat itu kita mesti.


  1. Cepat merancang bagi mencapai 4 bidang utama dengan menggunakan teori-teori dalam Blue Ocean Strategi, Kepimpinan 360 Darjah dan ilmu kepimpinan lain yang telah diberi dan didapati disamping pengalaman sedia ada...Akademik,Ko-kurikulum, Kemenjadian Murid dan Pengurusan dan Kepimpinan.

  2. Merealisasikan Gagasan 1 Malaysia dengan memahami nilai-nilai murni dan nilai aspirasi yang terdapat didalamnya. Pemimpin perlu membantu anak buah memahami dan membawa mereka bagi melaksanakannya disamping memantapkan kefahaman di kalangan murid melalui kepelbagaian aktiviti.

  3. Mencapai kecemerlangan akademik samada bagi mata pelajaran peperiksaan mahupun bukan peperiksaan melalui penggunaan Head Count yang lebih mantap dan menyeluruh bagi meningkatkan kelulusan keseluruhan, kualiti mata pelajaran dan GPS.

  4. Ko-kurikulum sebagai asas memperkasakan disiplin dan mengamalkan adab/tatasusila perlakuan hidup disamping memantapkan pelaksanaan Slogan Budi Bahasa Budaya Kita sebagai budaya sekolah dan luar sekolah.

  5. Perkukuhkan pengurusan kewangan, pembangunan dan pengurusan sekolah dengan meningkatkan peratusan dan pencapaian SKPM dalam meningkatkan ranking sekolah .Bia'ah Pengetua dan Guru Besar merupakan suatu yang amat penting dilaksanakan mengikut ukuran standard yang ditetapkan bagi melonjakkan tahap kepimpinan dan ranking sekolah.

  6. Melaksanakan penyelidikan bagi meningkatkan inovasi dan kreativiti dalam pengurusan, aktiviti murid dan PnP melibatkan semua peringkat murid dan guru serta pentadbir disamping meningkatkan penggunaaan pemikiran kritis dengan menggalakkan aktiviti penggunaan minda berkualiti.

  7. Memahami prinsip asas NKRA dan NKPI KPM serta melaksanakan bagi melahirkan input dan output pada tempoh masa yang singkat dari yang ditetapkan oleh kerajaan. Semua guru mesti terlibat dalam melaksanakannya melalui aktiviti yang sesuai bagi semua matapelajaran yang melibatkan murid Prasekolah,LINUS disamping murid yang masih gagal 3m dan Pendidikan Khas serta pemulihan terus diberikan tumpuan agar mereka terus terbela.

  8. Menjadikan persekitaran luar dan dalam sekolah lebih selesa dan bermakna untuk pembelajaran murid di samping memantapkan 3K.

  9. Memastikan matlamat PIPP tercapai seperti yang dirancang.

  10. Memantapkan pengurusan dan pentadbiran jabatan sebagai persediaan mencapai Visi Jabatan Cemerlang pada 2011 dalam semua bidang.

Sebagai penutup kata, sekali lagi saya mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang telah menjadi pemangkin jabatan dan sekolah kita boleh bergerak. Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan jabatan -jabatan lain di Labuan dan JPN lain. Semoga 2010 akan lebih cemerlang dan marilah kita sama-sama mengharungi cabaran dan rintang ,onak dan duri yang mungkin akan mendatangi kita semasa melaksanakan tugas dan tanggungjawab kita kepada anak bangsa dan pelanggan .InsyAllah saya akan tetap dan terus mencari jalan menjaga kebajikan semua warga pendidik di Labuan.

Maaf sekiranya dalam tempoh setahun lalu ada yang menyebabkan terasa hati atau tersentuh perasaan samada melalui perkataan ataupun perbuatan. Selamat menjalankan tugas dengan azam cemerlang.


Sekian, terima kasih

6:43 AM 0 comments

BANGKIT LEBIH AMPUH

Dalam Perutusan Tahun Baru Perdana Menteri berharap ekonomi Malaysia akan bangkit dengan lebih ampuh dan positif...bukan semata untuk pulih bahkan mengambil peluang untuk meletakkan asas-asas kukuh bagi kemakmuran dan masa depan negara dengan pembaharuan yang berterusan serta perlu meningkat dalam rantaian nilai ekonomi global.

Merintis jalan ke hadapan bererti mewujudkan ekonomi berteraskan pengetahuan dan digerakkan oleh daya kreativiti, inovasi serta nilai tambah yang tinggi. Oleh itu dua inisiatif baru akan digunakan iaitu melalui model ekonomi baru yang akan menjadi panduan hala tuju pembangunan negara menuju 2020 dan tahun-tahun berikutnya dan kedua ialah strategi melelui RMK 10..kejayaan pelaksanan memerlukan peranan proaktif setiap rakyat malaysia disamping membuat pilihan yang bijaksana...kejayaan adalah bergantung kepada modal insan dan bukan pada sumber alam semata-mata...berilmu, semangat keusahawanan waja.

Seluruh rakyat perlu bergerak kehadapan dan bersama bagi mengharungi ranjau dan onak bagi mencapai kejayaan...memerlukan rakyat yang bijak,berbakat dan bersemangat tinggi.Bersama penuh optimis bagi membawa kemakmuran,keselamatan,kesihatan dan tuan untuk rakyat...sama-sama menjulang nama Malaysia

Melaui 1 Malaysia.. Malaysia lebih cemerlang melalui penggabungan serta memupuk idea, bakat,inisiatif dan semangat seluruh rakyat tanpa mengenal batas dan latarbelakang...sumbangan semua rakyat adalah mustahak...alangkah ruginya sekiranya bakat yang ada tidak digunakan bagi kemakmuran negara tercinta ini.
6:02 AM 1 comments

KELESTARIAN PENDIDIKAN-1M-NKRA-NKPI

KERTAS UCAP UTAMA SEMPENA LAWATAN KERJA KE RIAU INDONISIA
TAJUK:KELESTARIAN PENDIDIKAN KAITAN DENGAN GAGASAN BARU KERAJAAN PIMPINAN YANG AMAT BERHORMAT DATO’ SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK,PERDANA MENTERI KE 6

Kertas ini merupakan pandangan saya sebagai rakyat Malaysia dan yang telah berkecimpung dalam dunia pendidikan hampir 33 tahun.Adalah satu tanggungajab saya memahami hasrat kerajaan dan cuba menterjemahkan agar ia dapat dirialisasikan dan diterapkan pada guru dan murid.
Dalam kertas ini saya akan cuba mengaitkan berdasarkan persepsi (pandangan dan pendapat) mudah sebagai penjawat awam yang meneraju kepimpinan pendidikan di Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Labuan , Wilayah Persekutuan,Malaysia.
Tiga perkara yang akan dilihat adalah seperti berikut:
· Gagasan 1Malaysia , Rakyat Didahulukan, Pencapaian du Utamakan
· Bidang Keberhasilan Utama Negara(National Key Result Areas(NKRA)
· Bidang Pencapaian.Petunjuk Utama Kementerian Pendidikan Malaysia(National Keys Performance Indicators(NKPI)
Gagasan !MALAYSIA dikemukakan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia ketika mula menerajui kepimpinan Malaysia .Ia sebagai satu panduan untuk rakyat bergerak kearah pembentukan satu Negara Bangsa yang utuh.Sebenarnya 1M bukan lah satu yang baru bahkan ia adalah satu reality kontemporari yang perlu disokong oleh setiap rakyat Malaysia kerana ia mengangkat prinsip Rukun Negara dan Asas Perlembagaan
PRINSIP RUKUN NEGARA
· Kepercayaan Pada Tuhan
· Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara
· Keluhuran Perlembagaan
· Kedaulatan Undang-undang
· Kesopanan Dan Kesusilaan
Usaha ini adalah selari dengan hasrat kerajaan Malaysia untuk terus berusaha memupuk perpaduan nasional yang telah diusahakan sejak lebih lima dekat kemerdekaan Negara.Ia menuntut rakyat bersatu, berkongsi rahmat dan tanggungjawab terhadap tanah air dan memainkan peranan masing-masing jika ingin kedamaian abadi.Kearah ini rakyat Malaysia amat beruntung kerana mempunyi kejituan fizikal,ekonomi dan pemimpin yang berani dan berpandangan jauh.
Kerajaan Malaysia sentiasa mencuba mempastikan keselamatan, keamanan dan kemakmuran Negara menjadi focus utama pentadbiranya dengan mengetengahkan para pemimpin yang berkesan, berkebolehan dan berwibawa.Memberikan perkhidmatan yang terbaik dengan melaksanakan tugas dengan efisian dan efektif sejajar dengan harapan rakyat.
Sebenarnya dengan keamanan dan perpaduan yang dipupuk rakyat Malaysia dapat menikmati segala kemajuan yang telah sedang dan akan di laksanakan.Pembinaan Negara Bangsa dan bersatu padu bagi Negara Malaysia yang berbagai kaum amat bergantung kepada keutuhan, perkongsian nilai dan semangat petriotisme yang dipupuk dikalangan rakyat.Sekira semua rakyat menunjukkan komitmen yang tinggi untuk hidup bersama, berkongsi masa depan yang sama dan saling hormat menghormati antara satu sama lain, perpaduan akan dapat dikukuhkan
Apa yang dinekmati perlu terus dipelihara oleh generasi sekarang dan diperturukan ke jenerasi akan datang.Generasi muda perwaris bangsa dan modal insan penentu kesinambungan khazanah negara.Jadi sebagai satu institusi yang bertanggungjawab terhadap usaha pembinaan Negara Bangsa dan membangunkan modal insan, Kementerian Pelajaran Malaysia sentiasa berusaha gigih bagi mencapai matlamat memantapkan perpaduan dan intergrasi nasional di kalangan generasi muda sejak awal-awal zaman persekolahan.Usaha ini dilakukan melalui program yang dikenali sebagai Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) yang dianggap sebagai jambatan intergrasi dan keharmonian antara kaum dan diharap dapat mencapai hasrat 1MALAYSIA.
Marilah, sebelum kita jauh melangkah mempaparkan peranan pendidik menjayakan IM, kita lihat apa dia IM.
“1Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia berbagai kaum,berteraskan beberapa nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia”Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Hj.Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia.
1M digagaskan berasaskan kepada dua aspek utama iaitu Penerapan Teras-teras Perpaduan dan Penerapan Nilai-nilai Aspirasi.Aspek Pertama menerangkan teras-teras perpaduan sebagai budaya dan amalan semua rakyat Malaysia.Teras perpaduan ini adalah komponen-komponen asas yang menguatkan semangat bersatu padu dikalangan rakyat berbilang kaum.Teras perpaduan ini didokong oleh nilai-nilai murni yang seharusnya mendasari cara hidup rakyat Malaysia,Disamping Aspek Kedua pula digagaskan melalui nilai-nilai yang perlu ada pada masyarakat progresif dan dinamik yang akan memacu Negara kearah mencapai status Negara maju.Nilai-nilai aspirasi akan membantu dalam mewujudkan warga tenaga kerja yang berdaya maju dan mampu bersaing.Ini akan dapat melonjakkan kedudukan ekonomi Negara ke tahap yang lebih kokoh dan matang.
Melalui teras-teras perpaduan, nilai berikut diberikan keutamaan iaitu nilai penerimaan keunikan kaum lain seadanya agar dapat hidup bersama dalam keadaan saling hormat menghormati sebagai rakyat dalam satu Negara.Iaitu meningkatkan sikap toleransi.Disamping itu prinsip-prinsip kenegaraan yang berasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara terus dipupuk melalui pemahaman dan pengamalan dalam kehidupan.Keadilan sosial pula menampilkan semua penduduk dibela dan tiada yang terpinggir dengan mengambil kira taraf kemajuan kaum yang berada pada tahap yang berbeza.Dasar-dasar kerajaan dan peruntukan perlembagaan yang memberikan pembelaan kepada golongan yang memerlukan akan tetap dilaksanakan.Disamping itu nilai-nilai murni bagi meningkatkan perpaduan terus dipergiat dan ditingkatkan seperti nilai hormat menghormati,rendah diri,kesederhanaan dan berbudi bahasa.
Nilai-nilai Aspirasi Negara dan rakyat digunakan bagi mempastikan gagasan IM dapat dirialisasikan iaitu budaya berprestasi tinggi,budaya ketepatan,budaya ilmu,integrity,ketabahan,kesetiaan,kebijaksanaan dan budaya inovasi.
Merujuk kepada kedua aspek nilai dalam 1M Kementerian Pelajaran Malaysia telah bersetuju mengambil pendekatan penerapan dan pengamalan nilai-nilai melalui kegiatan Kokurikulum( iatu satu aktiviti luar kelas sebagai pengukuhan nilai dan kemahiran sosial yang dipelajari dalam kelas secara formal melalui beberapa mata pelajaran) iaitu bagi memantapkan dan transformasi aktiviti kokurikulum sediada,merangkumi penyatuan kaum,kasih saying,cintakan Negara dan pembinaan Negara bangsa tanpa menyentuh sensitivity perkauman , agama dan politik dan menjana pembangunan modal insan secara holistic kearah 1MALAYSIA.Rakyat Malaysia diyakini akan menjana satu transformasi ketara kearah sebuah Negara Malaysia yang maju, didukungi oleh rakyat yang utuh perpaduannya dan tinggi martabatnya pada pandangan dunia.
Untuk memantapkan lagi penerimaan rakyat pada konsep ini , kepimpinan Negara telah mengemukakan janji pada rakyat melalui apa yang dikenali sebagai Bidang Keberhasilan Utama Negara(National Key Result Areas-NKRA) yang antara lain;
“Lantas , hari ini saya akan meletakkan KPI kepada 8 jurusan NKRA tersebut.Untuk setiap NKRA akan dikenalpasti KPI-KPI dengan sasaran secara khusus agar dapat diukur.Dengan adanya KPI ini , maka segala prosedur akan dikemaskini,segala sumber dan tenaga dalam organisasi akan digembeling dan segala usaha akan ditumpu untuk mencapai sasaran yang dipateri dalam satu tempoh masa munasabah yang dijanjikan”YAB Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak ,Perdana Menteri Malaysia(21 Julai 2009)
Enam NKRA telah dibentuk bagi mencapai cita-cita dan slogan 1MALAYSIA
1. Mengurangkan Kadar Jenayah
Mengurangkan jenayah jalanan sebanyak 20% pada akhir 2010
2. Memerangi Rasuah
Semua perolehan kerajaan menggunakan tender terbuka atau tender terhad bagi memerangi rasuah
3. Memperluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
Pendidikan Prasekolah dijadikan sebahagian sistem pendidikan kebangsaan dalam aliran perdana bagi memperluaskan akses pendidikan berkualiti
4. Meningkatkan Taraf Hidup Rakyat Yang Berpendapatan Rendah
Membenteras kemiskinan tegar menjelang 31 Disember 2010
5. Memperkasa Prasarana Luar Bandar dan Pedalaman
Peruntukan RM 10.9 bilion bagi membina jalan, bekalan air dan elektrik selain baikpulih 50,000 rumah menjelang 2012
6. Menambahbaik pengangkutan awam dalam jangka masa sederhana
Menetapkan 25% penduduk Lembah Kelang menggunakan pengangkutan awam pada akhir 2012

Jika kita lihat dan teliti banyak elemen dan aspek yang boleh dimainkan oleh bidang pendidikan bagi menjayakan matlamat NKRA diwujudkan. Kita sebagai pendidik dan pentadbiran pendidikan bebas mentafsir kerana ia suatu bidang yang amat luas.Bagaimana kita dapat mentafsir dan mencari jalan merialisasikan supaya hasinya dapat digunapakai oleh guru pada tahap pemikiran yang diselaras seterusnya dimanafaatkan oleh murid bagi pencapaian yang berkualiti dan memberikan kepuasan pada pelanggan secara amnya.
Bagi memperlihatkan perana Kementerian Pealajaran Malaysia(KPM) , National Key Performance Indicator(NKPI) telah diwujudkan khusus berasaskan NKRA yang Ke 3.Iaitu Memperluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan.Dimana sasaran awal, Pendidikan Prasekolah dijadikan sebahagian sistem pendidikan kebangsaan dalam aliran perdana bagi memperluas akses pendidikan berkualiti.Untuk lebih dapat memperlihatkan peranan alam pendidikan kearah keberhasilanya, mari kita lihat pecahan NKPI yang dimaksudkan tadi.
NKPI 1
§ Meningkatkan kadar penyertaan murid prasekolah sebanyak 20% pada akhir 2012 dengan memasukkan semua prasekolah kerajaan dan swasta daLam Sistem Pendidikan Kebangsaan
NKRA 2
§ Semua murid normal boleh menguasai asas kemahiran literasi dan numerasi(LINUS) selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir 2012
NKRA 3
§ Membangunkan 100 buah Sekolah Berprestasi Tinggi
NKRA 4
§ New Deals/Bai’ah untuk Pengetua dan Guru Besar berdasarkan Performance- Base Assessment
NKRA 5
§ Meningkatkan penyertaan pelajar sebanyak 100% dalam aliran Vokasional dan Kemahiran
NKRA 6
§ Semua sekolah mendapat bekalan elektrik 24 jam pada akhir tahun 2011

Sebagai kesimpulan, semua aspek slogan perpaduan dan pembangunan untuk rakyat selari dengan konsep 1 MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN akan mudah dirialisasikan pelaksanaan dan dicapai matlamatnya sekira semua rakyat memahami dan komited untuk sama-sama bergerak melakukan trasformasi ini.Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyi prasarana asas yang cukup untuk membantu dan sama bergerak mencapai matlamat bagi kesejasteraan rakyat pada peringkat seawal tahap persekolahan.Sistem Pendidikan Kebangsaan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 amat membantu menjayakan gagasan dan konsep baru ini disamping mematuhi Empat Rukun melakukan perubahan dan pembaharuan yang di war-warkan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajara Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Mohd Bin Hj Mohd Yasin iaitu melalui kesatuan minda(wahdatul fikr),dihayati dengan kesatuan hati(wahdatul qalb),bergerak dengan kesatuan amal( wahdatul amal) dan menuju kesatuan matlamat(wahdatul hadaf).

Sekian, terima kasih
5:20 AM 0 comments

Sekawan Kambing

Saya telah pergi melawat ladang kambing rakan pada minggu kedua cuti sekolah...selepas bermain dengan kambing kami makan nasi berlauk sup cendawan...kandang kambing bersih dan tak ada bau busuk...sungguh menyelerakan...tuan kambing yang belanja..dia dan isteri-isterinya turut sama...tak gaduh pun...keduanya redha dan tulah agaknya mendapat keberkatan....yang syoknya kambing jinak dan boleh beri makan dedak/baja di atas tapak tangan...ada kambing bapak(baka boer) , emaknya(baka boer), anak( dilahirkan hasil pergaulan terlarang antara bapak dan emak. tapi pergaulannya telah direstui oleh tuannya dan pejabat haiwan...anak sahlah tu..dan anak kambing tempatan...moga ia akan kahwin campur...tentu comel dan muka cantik dan hidung mancung ...ada yang garang..jadi ketualah gamaknya..tapi tidak pandai gaduh...gurau-gurau adalah...yang seekor teperosok di kandang kerana baru melahirkan anak...macam anak tak menyusu..tuan kambing cuba beri susu tapi tak nak...bila periksa si baby putih dah disusui oleh emaknya tapi tuan kambing tak perasan..emak kambing(bapak tak tahu yang mana) ada perasaan malu...ada orang tak mahu beri susu anak....yang nak saya cerita selepas ini lebih menarik...nak tahu..tunggu selepas ini..bila dah petang kambing patut masuk kandang...tak payah..disiplinnya kuat..penuh tertib..bila dijerit..balik...balik...balik..semuanya melompat-lompat meninggalkan kawasan ladang dan terus berbaris...yang kecil dulu yang besar belakang dan terus masuk kedalam kandang tanpa meyeleweng ketempat lain yang ada makanan...hebat itu sekawan kambing...bila masuk kandang diorang tahu masuk kompatmen masing-masing yang telah ditetapkan oleh tuan si gembala kambing...saya teringat kesah gembala kambing ini ..ramai Nabi dan Rasul kita adalah gembala kambing asal pekerjaanya....apakah rahmat dan hikmahnya yang Allah nak beri dan tunjukkan kepada kita...jumpa lagi di cerita lain..